پاور بی آی (Power BI) در هوش تجاری

پاور بی آی (Power BI) چیست و در هوش تجاری چه کاربردی دارد؟

مایکروسافت پاور بی آی  (‏Microsoft Power BI) یک بستر هوش تجاری و مدیریت اطلاعات کسب و کار است که ابزارهایی برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تجسم و به اشتراک گذاری داده‌ها برای کاربران غیر فنی کسب و کار فراهم می‌کند. رابط کاربری Power BI برای کاربرانی که با Excel آشنا هستند کاملاً آشنا بوده و ادغام آن با سایر محصولات مایکروسافت، آن را به یک ابزار سرویس دهی بسیار متنوع تبدیل می‌کند.

کاربردهای متداول پاور بی آی Power BI در هوش تجاری

‏Microsoft Power BI برای یافتن بینش (Insight) در داده‌های سازمان استفاده می‌شود. Power BI می‌تواند به اتصال مجموعه داده‌های متفاوت، تبدیل و تمیز سازی داده‌ها و رسیدن به یک مدل داده کمک کند و نمودارهایی را برای

ارائه تصویری داده‌ها ایجاد نماید. همه این موارد را می‌توان با سایر کاربران Power BI در سازمان به اشتراک گذاشت.

مدل‌های داده ایجاد شده در Power BI می‌توانند به روش‌های مختلفی برای سازمان‌ها استفاده شوند، که شامل نمودارها و تجسم داده‌ها و بررسی سناریوهای “چه می شود اگر” (What If) در داده‌ها می‌باشد. گزارشات BI Power همچنین می‌توانند به سؤالات در زمان واقعی پاسخ دهند و به پیش‌بینی کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که دپارتمان‌ها معیارهای کسب و کار را مد نظر قرار می‌دهند.

‏Power BI همچنین می‌تواند داشبورد اجرایی را برای سرپرستان یا مدیران فراهم کند، و به مدیران بینش بیشتری نسبت به عملکرد دپارتمان‌ها می‌دهد.

ویژگی های اصلی هوش تجاری با Power BI:

مایکروسافت از زمان آغاز فعالیت خود، تعدادی از ویژگی‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها را برای بهبود هوش تجاری به Power BI اضافه کرده است و همچنان به این کار ادامه می‌دهد.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها عبارتند از:

هوش مصنوعی:

کاربران می توانند در Power BI به شناسایی تصویر و تجزیه و تحلیل متن دسترسی پیدا کنند و با استفاده از قابلیت‌های یادگیری ماشین خودکار، مدل‌های یادگیری ماشین ایجاد نموده و آن‌ها را با Azure Machine Learning ادغام کنند.

پشتیبانی گسترش ترکیبی:

این ویژگی اتصالات داخلی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به ابزارهای Power BI اجازه می‌دهد تا با تعدادی از داده‌های مختلف مایکروسافت، نیروی فروش و سایر فروشندگان ارتباط برقرار کنند.

بینش سریع:

این ویژگی به کاربران امکان ایجاد زیر مجموعه داده‌ها را می‌دهد و به طور خودکار تجزیه و تحلیل را بر روی آن اطلاعات اعمال می‌کند.

پشتیبانی از مدل داده‌های مشترک:

پشتیبانی Power BI برای مدل داده‌های مشترک امکان استفاده از یک مجموعه استاندارد و گسترده از طرح‌های داده (اشخاص، ویژگی‌ها و روابط) را می‌دهد.

ادغام Cortana:

این ویژگی، که به ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه بسیار محبوب است، به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از زبان محاوره‌ای و نتایج به دست آمده، با کمک دستیار دیجیتال مایکروسافت به نام Cortana، به جستجوی داده‌ها بپردازند.

شخصی سازی:

این ویژگی به توسعه دهندگان امکان می‌دهد ظاهر ابزارها و گزارشات پیش فرض را تغییر دهند و ابزارهای جدیدی را به این پلتفرم اضافه کنند.

API برای یکپارچه سازی:

این ویژگی کد نمونه و رابط های عملکرد برنامه (API) را برای تعبیه داشبورد Power BI در سایر محصولات نرم‌افزاری در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.

آماده سازی سلف سرویس داده‌ها:

با استفاده از Query Power، تحلیل‌گران کسب و کار می‌توانند کلان داده‌ها را در سرویس وب BI Power BI وارد، تبدیل، ادغام و غنی‌سازی کنند. داده‌های مصرف شده را می‌توان در چندین مدل، گزارش و داشبورد Power BI به اشتراک گذاشت.

نمای مدل‌سازی:

این به کاربران اجازه می‌دهد تا مدل‌های پیچیده داده‌ها را برحسب موضوع در نمودارهای جداگانه قرار دهند و خصوصیات مشترک را تنظیم کنند، خصوصیات موجود در قسمت خاصی را مشاهده نموده و تغییر دهند و پوشه‌های نمایش را برای مصرف ساده‌تر مدل‌های داده پیچیده تنظیم کنند.

اکنون Microsoft Power BI در شایانیت

ما در شایانیت نیز در راستای تحقق ماموریت سازمانی خود در ایجاد زیرساختهای مدیریت دانش و یادگیری سازمانی ، نسب به استقرار این سرویس بر روی پایگاههای دیتای مالی و فرآيندی شرکتها اقدام نموده ایم که در آخرین مورد طی سفارش شرکت پالود پارسیان خیام نیشابور ، این سرویس نصب و راه اندازی و اجرا گردید.

شرکت پالود پارسیان خیام، یکی از بزرگترین تولید کنندگان لبنیات شرق کشور است که با استقرار سیستم های مدرن مدیریتی و فناوری در فرآيندها نسبت به توسعه بهتر و افزایش بهره وری فرآيندهای جاری خود اقدام کرده است.

اما بهره مندی از داده های ذخیره شده در سیستم های مالی و فرآيندی و استفاده از دانش ناشی از تحلیل این داده ها مهمترین هدف از استقرار سیستمهای اطلاعاتی است که به همین منظور و طی توافقات صورت گرفته ؛ سرویس Microsoft Power BI را برای این شرکت نصب و راه اندازی نمودیم و داشبوردهای مورد نیاز در حوزه های مالی و فروش نیز طراحی ، مستقر و اجرا گردیدند.

 

شایانیت

 

اجرای پروژه ماژول مایکروسافت power BI در شرکت پالود پارسیان خیام نیشابور

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *