دیپ وب یا Deep Web چیست؟

دیپ وب (Deep Web) که به آن «دیپ نت» نیز گفته می‌شود، عبارتی کلی است که به مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های طبقه‌بندی نشده‌ای اشاره دارد که از چشم موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل و بینگ دور می‌مانند. دقیقا به همین دلیل، برای دسترسی به سایت‌های دیپ وب نیازمند طی کردن فرآیندی غیرخودکار هستید و نمی‌توان تنها با یک جستجوی ساده در جایی مثل گوگل، مقصد را پیدا کرد.

اگر به سراغ گسترده‌ترین معنای عبارت دیپ وب برویم، در واقع داریم راجع به اقیانوسی بی‌انتها از وب‌سایت‌های گوناگون صحبت می‌کنیم. اکثر این وب‌سایت‌ها در واقع پایگاه‌های داده یا سایت‌های اینترانت هستند و چنین مواردی نخستین چیزهایی نیستند که بعد از شنیدن عبارت «دیپ وب» در ذهن می‌آیند. اما حتی اگر پایگاه‌های داده و سایت‌های اینترانت را هم از معادله حذف کنیم، باز هم سایت‌های دیپ وب به مراتب بیشتری نسبت به سایت‌های عادی که در «اینترنت سطحی» (یا Surface Web) می‌یابیم، خواهیم داشت.

از جمله روش‌های پیدا کردن آدرس سایت‌های موجود در دیپ وب می‌توان به موتورهای جستجوی مخصوصی مانند Ahmia یا Torch، اطلاعاتی که دهان به دهان می‌شوند و همینطور فروم‌هایی در «اینترنت سطحی» (که در واقع به معنای همان اینترنت معمولی خودمان است) اشاره کرد.

تمام دیپ وب ها از چنین وب‌سایت‌هایی تشکیل شده که دسترسی به آن‌ها دشوار است. در واقع بسیاری از وب‌سایت‌هایی که به صورت عادی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد یک آدرس دیگر با پسوند Onion (که معادلی برای com. یا net. در دیپ وب است) دارند که باعث می‌شوند قادر به یافتن همان سایت‌ها در محیط زیرین اینترنت باشید. از جمله وب‌سایت‌های این چنینی می‌توان به موتور جستجوی مشهور DuckDuckGo یا حتی وب‌سایت شبکه اجتماعی فیسبوک اشاره کرد.

ارتباط با ما: ۰۹۱۵۰۶۲۰۰۶۴ _ ۰۵۱۴۲۶۱۶۲۸۳

توسعه انفوزماتیک شایانیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *