پانزدهم آذر روز حسابدار

امروزه حسابداری (accounting) به عنوان یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار به‌حساب می‌آید که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند. شما به هر اداره، کارخانه، شرکت و به طور کلی به هر جایی که سر بزنید؛ غیر ممکن است که در آن‌جا واحد حسابداری و یا یک فرد مرتبط را مشاهده نکنید. گفتنی است که آینده کاری حسابداری بسیار خوب پیش‌بینی می‌شود.

حسابداری چیست؟

یک حسابدار با ارائه گزارشات مالی و تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی در هر کسب‌وکاری، اطلاعات لازم را در اختیار تمامی مدیران و ذینفعان اقتصادی قرار می‌دهد. در واقع این حسابدار است که با یک زبان مشترک که همان حسابداری است، رابط تمامی بخش‌ها، مشاغل، فعالیت‌ها و افراد است. در ادامه مقاله کوتاه حسابداری، شاخه‎‌های آن و آینده حسابداری را مطالعه خواهید کرد.

تاریخچه حسابداری؛ حسابداری چند سال قدمت دارد؟

حسابداری مدرن برای اولین بار با تعریف واژه تراز و تعادل در حساب‌ها توسط پاچیولی در سال ۱۴۹۴ مطرح شد. کتاب پاچیولی، اولین منبع حسابداری مدرن تا به امروز است. هرچند برخی از اسناد کشف شده در مورد حسابداری حکایت از این دارد که متعلق به ۲۰۰۰ تا ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح هستند و در مصر و بین‌النهرین به دست آمده بودند. این اسناد نشان دهنده این است که وجود تجارت و معامله‌ بین افراد، آن ها را به داشتن چنین اسنادی نیازمند کرده است.

در ایران هم داده‌های تاریخی که از شهرهایی مثل شوش به دست آمده است نشان می‌دهد که این موضوعات در کشور ما هم رواج بسیاری داشته است. در ضمن در دوران هخامنشیان هم نظام اداری بسیار منظمی وجود داشته است و موضوعات مالی و دستمزد افراد مورد توجه پادشاهان بوده است. پیشرفت‌ در زمینه حسابداری در تمامی دوره‌ها در ایران ادامه یافت و در دوران مشروطه نیز به اوج خود رسید. آقای فضل الله اکبری که در سال ۱۳۰۰ متولد شدند را نیز پدر علم حسابداری ایران نامیده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تاریخچه حسابداری را مطالعه نمایید.

تعریف حسابداری به زبان ساده:

تعریف خلاصه حسابداری این است که در این رشته (accounting) فرایندهایی نظیر جمع‌آوری اطلاعات، ثبت و طبقه‌بندی کردن اطلاعات و خلاصه کردن آن‌ها وجود دارد و همچنین حسابدار باید کار تنظیم گزارش‌های مالی را نیز انجام دهد. حسابدار با انجام دادن این کارها و تنظیم این اطلاعات موجب می‌شود که افراد مربوط به آن ارگان مانند معاونان و مدیران و یا ناظران مالیاتی بتوانند به این اطلاعات رجوع کنند و از آن‌ها استفاده کنند.

کلیدواژه:حسابداری ، مالیات ، کسب و کار ، اسناد ، جمع آوری اطلاعات ، نرم افزار شایانیت

گروه توسعه انفورماتیک شایانیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *