مدیریت تغذیه گاو شیری به تولیدمثل موفق گله منجر می شود

مدیریت تغذیه گاو شیری به تولیدمثل موفق گله منجر می شود. این موضوع به اتفاق، مورد توافق و تأیید برترین و موفق ترین گاودارهای آمریکا می باشد. در این مقاله، موضوع نقش تغذیه در برنامه تولید مثلی خوب در گله های گاو شیری از موفق ترین گاوداران مورد پرسش قرار گرفت و آنها به صورت زیر پاسخ دادند.

مدیریت تغذیه گاو شیری در گاوداری Emerald Spring در ایالت مینه سوتا: نقش تغذیه در موفقیت برنامه تولیدمثل موفق گله بسیار مهم می باشد. معمولاً هر زمانی که در گله، علوفه با کیفیت پائین داشته باشیم، تعداد گاوهای فاقد چرخه فحلی بیشتر می شود. ما میزان علوفه و دانه ذرت در جیره را برای تأمین نیاز گاوهای شیری افزایش دادیم. جیره ما شامل علوفه سیلو شده ذرت (۷۰ درصد و خرد شده با فرآوری شردلاژ) و ۳۰ درصد هیلاژ یونجه می باشد.

جیره گاو خشک گله از ۳ تا ۴ هفته قبل از زایش به جیره DCAD منفی تغییر می کند. کتون خون گاوها پس از زایش برای بررسی بروز کتوز تحت بالینی مورد ارزیابی قرار می گیرد. این کار به ما این امکان را می دهد که سطح انرژی در جیره گاوهای پس از زایش را ارزیابی کنیم و در صورت لازم تغییراتی ایجاد کنیم.

قدیمی بودن جایگاه گاوهای دوره انتقال، بزرگترین چالش را ایجاد می کرد و مدیریت آن به خصوص در دوره ای که تعداد زایمان زیاد است مشکل می باشد. شلوغ نبودن جایگاه گاوهای پیش از زایش و پس از زایش در موفقیت مدیریت اوایل شیردهی و در نتیجه تولیدمثلی تأثیرگذار است.

مدیریت تغذیه گاو شیری در گاوداری Jer-Z-Boys Ranch در ایالت کالیفرنیا: در سال های اخیر، بیشتر داده ها در مورد تولیدمثل موفق گله و عدم موفقیت تولیدمثلی تأکید می کنند. صنعت ما از برنامه های بهبود ژنتیکی در جهت بهبود وراثت در زمینه تولید شیر و افزایش طول عمر، استقبال می کند. در نتیجه، این راهکار جایگزین رویکرد نامطلوب کاهش عملکرد تولیدمثلی در گاوهای شیری می شود.

با وجودی که پیشرفت پی در پی در تکنولوژی ژنومیک، موفقیت در بهبود رویکرد تولیدمثلی در آینده را نشان می دهد ولی هنوز تغذیه بزرگترین عامل مهم در رسیدن به نتیجه تلقیح مطلوب و تولیدمثل موفق گله می باشد.

تغذیه یکی از چند ابزار مدیریتی ضروری می باشد که بر بازده گاوداری ها تأثیر چشمگیری دارد و در دوره های مختلف طول عمر دام از بدو تولد تا آخر عمر، این اهمیت پابرجاست. با این وجود، تنظیم و رفع نیازهای خاص تغذیه ای دام در طی این دوره های مختلف عمر دام ضروری می باشد.

چنانچه انتهای دوره شیردهی را به عنوان نقطه آغاز در نظر بگیریم، گاو باید آبستن باشد و قبل از خشک شدن به نمره وضعیت بدنی مطلوبی دست یابد. گاوهای چاق نسبت به گاوهای لاغر بیشتر مستعد روبرو شدن با مشکلات هنگام زایش (مشکلات متابولیسمی) می باشند. تغذیه ویژه در گاوها به خصوص در ۲۱ روز آخر آبستنی (انتظار زایش) و ۳۰ روز اول پس از زایش از اهمیت خاصی برخوردار است. بعد از این مرحله (بعد از ۳۰ روز شیردهی) پیچیدگی های جیره ای کمتر شده است اما فشار کار تشخیص فحلی و تلقیح آغاز می شود.

جیره گاوهای خشک (۲۲۰ تا ۲۴۰ روز آبستنی یا DCC) باید نمره وضعیت بدنی گاو را در حد مطلوب حفظ کند و باعث آغاز بهبود فعالیت فیزیکی دام (فعال شدن سیستم ایمنی) قبل از زایش شود.

در تنظیم جیره جایگاه انتظار زایش (حدود ۲۶۰ DCC)، بر به حداکثر رساندن مصرف ماده خشک و غلظت خاص مواد مغذی متمرکز می شود. فراهم کردن مقدار کافی پروتئین قابل متابولیسم و بخش های مشخص پروتئین جیره ای (بخش های پروتئین قابل تجزیه و غیرقابل تجزیه در شکمبه، ترکیب اسید آمینه و حلال) را نمی توان نادیده گرفت.

تراکم انرژی و منبع انرژی (کربوهیدرات و اسیدهای چرب ضروری) نیز تعریف شده هستند. میزان تفاوت آنیون-کاتیون جیره ای در حفظ سلامت دام و گوساله در هنگام زایش بسیار مهم می باشد. انتخاب علوفه باکیفیت و آزمایش شده از نظر محتوای مواد مغذی و خوشخوراکی مهم می باشد.

دوره بلافاصله پس از زایش از چندین لحاظ حائز اهمیت است. تنظیم دقیق جیره گاو تازه زا در گله به اندازه جیره گاوهای انتظار زایش مهم می باشد. این جیره باید حداکثر میزان مصرف ماده خشک، حداکثر میزان تولید شیر و ترکیبات مطلوب شیر را فراهم کند در عین حالی که موازنه منفی انرژی ایجاد شده در اثر تقویت ژنتیکی گاوها برای تولید شیر بالاتر را به حداقل برساند. در طی روزهای اول شیردهی، با تمرکز بر سلامت بیشتر اندام های تولیدمثلی به افزایش عملکرد تولیدمثلی و تولیدمثل موفق گله دست یابید.

چنانچه انتخاب مواد خوراکی باکیفیت بالا و هزینه آنها مشکل نباشد، تنظیم یک جیره کامل، آسان می باشد. مشکل زمانی آغاز می شود که مقدار زیادی از محصولات فرعی بومی تخفیف خورده در جیره مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این محصولات می تواند هزینه روزانه آنها را کاهش دهد اما ترکیبات مواد مغذی آنها همیشه عالی نمی باشد و ممکن است به شگردهای خلاقانه در به موفقیت رساندن جیره نیاز باشد.

کاملاً مشخص است که گاوهای پرتولید به انرژی نیاز دارند و همیشه غلات به اندازه کافی وجود ندارد که میانگین تولید شیر این گاوهای پرتولید را افزایش دهند ولی گاوهای تازه زا همیشه در گاوداری ها وجود دارند و تداوم چرخه تولیدمثل، موفقیت در عملکرد یک گاوداری را به طور کل نشان می دهد.

مدیریت تغذیه گاو شیری در گاوداری Plymouth Dairy, Lamars در ایالت آیوا: ما ترکیبات عجیب یا راهکارهای پنهانی نداریم اما به جزئیات توجه زیادی می کنیم. تغذیه به طور عمده براساس حفظ نمره وضعیت بدنی مناسب در اواخر دوره شیردهی و در کل دوره انتقال، نقش زیادی در کنترل تولیدمثل ایفا می کند. تراکم در جایگاه گاوهای دوره انتقال زیاد نیست، فضای آخور و آبشخور کافی در اختیار آنها قرار دارد، دما در جایگاه آنها به خوبی کاهش می یابد و آسایش خوبی برای آنها فراهم می شود. برای مدیریت هیپوکلسمی تحت بالینی به گاوهای پیش از زایش، جیره آنیونی و ریز مغذی های باکیفیت می خورانیم و مصرف ماده خشک آنها را افزایش می دهیم.

مدیریت تغذیه گاو شیری در گاوداری Rollin Green Dairy, Brooklyn در ایالت ویسکانسین: ما سعی می کنیم تغذیه را برای ایجاد یک دوره انتقال تا حد امکان آرام مدیریت کنیم. ما سعی می کنیم در اغلب موارد با نمونه گیری از علوفه، تغییرات خوراکی را به بهترین شکل مدیریت کنیم. ۳ تا ۴ هفته قبل از زایش، جیره با DCAD پائین را به گاوهای پیش از زایش می خورانیم. نمک های آنیونی و علوفه گراس با پتاسیم پائین را در جیره می گنجانیم و بقیه جیره را با ذرت سیلو شده و مقدار کمی هیلاژ، کنجاله سویا و مواد معدنی و ویتامین ها پر می کنیم.

PH ادرار برای بررسی وضعیت DCAD مورد آزمایش قرار می گیرد و TMR به طور سالیانه برای بررسی مایکوتوکسین آزمایش می شود. از دیدگاه مدیریتی، ما تراکم دام را در جایگاه گاوهای پیش از زایش و پس از زایش هرگز زیاد نمی کنیم. هرچه فضای آخور بیشتر باشد، بهتر است. از زمانی که علم در زمینه تولیدمثل بهبود یافته است، در رابطه با گاوهای  تازه زا مشکلات کمتری داشته ایم. ما هرگز دوره خشکی گاو را طولانی نگه نمی داریم تا آنها به طور معمول در زمان زایش با مشکلات روبرو نشوند.

مدیریت تغذیه گاو شیری در گاوداری Schilling Farms, Darlington در ایالت ویسکانسین: ما معتقدیم در جهت موفقیت در عملکرد تولیدمثلی دام ها باید از رویکرد گروهی استفاده کنیم. ما با متخصصین تغذیه همکاری نزدیک داریم تا تولیدمثل موفق گله حاصل شود.

ما جیره را ثابت نگه می داریم مگر اینکه گاوها علائمی از نیاز به تغییر جیره را بروز دهند. همیشه برای گاوهای خشک و انتظار زایش خود بهترین خوراک را تنظیم می کنیم و به آنها می خورانیم نه مواد خوراکی را که باید مصرف شوند.

تمامی این مبحث در مورد مصرف ماده خشک است. ما با استفاده از نرم افزار و ابزار نظارت بر مصرف خوراک و افزایش ماده خشک علوفه، میزان مصرف خوراک دام را حفظ می کنیم. ما جیره پایه گاوهای خشک را به دام های بالغ و تلیسه ها در یک گروه می خورانیم. سه هفته قبل از زایش، گاوها و تلیسه ها به گروه پیش از زایش منتقل می شوند. نظارت بر وضعیت نمره بدنی بسیار مهم می باشد زیرا ما نمی خواهیم ببینیم که گاوهای تازه زا در سه هفته اول شیردهی بیش از نیم واحد از نمره وضعیت بدنی خود را از دست می دهند. چنانچه چنین اتفاقی بیفتد، لازم است که به مصرف ماده خشک توجه کنیم.

ما برای جلوگیری از بروز کتوز و تب شیر تحت بالینی Rea Shure، مخمر و Ultrachior را به ترکیب پایه گاوهای پیش از زایش اضافه کردیم. گاوداری ما PH ادرار را کنترل نمی کند.

مشکل زمانی آغاز می شود که ما تراکم دام را در گروه پیش از زایش و پس از زایش افزایش می دهیم. در این صورت بروز کتوز و تب شیر تحت بالینی را بیشتر مشاهده می کنیم. ما میزان مصرف ماده خشک گاوهای پس از زایش را کنترل و اگر این میزان در سطح ۲۱٫۷ در روز ۱۴ شیردهی (DIM) حفظ شود، مشاهده می کنیم که گاوها دوره انتقال را به خوبی سپری می کنند. چنانچه میزان مصرف ماده خشک کاهش یابد، شاهد بروز بیماری در گاوهای تازه زا خواهیم بود.

مدیریت تغذیه گاو شیری در گاوداری Weisenbeck Farms LIC, Durand در ایالت ویسکانسین: ما به گاوهای پیش از زایش جیره ای با DCAD خوب موازنه شده به همراه ریز مغذی های ارگانیک می خورانیم. گروه پس از زایش جیره ای موازنه شده بر اساس اسید آمینه که شامل ترکیبی از اسیدهای چرب اضافه می باشند، دریافت می کنند تا از طریق افزایش مصرف انرژی کل جیره اوج میزان شیر تولیدی و اثربخشی تولیدمثلی بهبود یابد.

نیاز به حفظ DMI جهت تأمین انرژی و موازنه مواد مغذی یک عامل کلیدی در رسیدن به عملکرد تولیدمثلی بالا و حفظ BCS می باشد. جیره خوب موازنه شده با مواد خوراکی باکیفیت به همراه مدیریت عالی فرآیند خوراک دهی همراه با یکدیگر در رسیدن به این هدف مؤثر هستند.

گروه نرم افزار مدیرت دامداری آریا 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *