اولین برنامه نویس دنیا چه کسی بود؟

چه باور کنید و چه باور نکنید، باید بدانید که اولین برنامه‌نویس دنیا یک زن به نام Ada Lovelace بود ، وی ریاضی‌دانی بود که در سال ۱۸۴۳ در بریتانیا متولد شد.

او مقالهٔ یک مهندس ایتالیایی به‌ نام Luigi Menabrea که در مورد موتورهای تحلیلی بود را ترجمه و تفسیر کرد. Ada وقتی که در حال ترجمه بود، یادداشت‌هایی را از طرف خود به متن اصلی اضافه کرد و این‌ کار او باعث شد سرعت رشد برنامه‌نویسی کامپیوتر به شدت افزایش پیدا کند.

علت این که از Ada به عنوان اولین برنامه‌نویس کامپیوتر یاد می‌شود، این است که او برای اولین بار از الگوریتم در ماشین‌های محاسباتی آن زمان استفاده کرد که کمک می‌کرد محاسبهٔ اعداد برنولی سریع‌تر انجام شود که در تاریخ از آن الگوریتم به عنوان اولین برنامهٔ نوشته شده برای یک کامپیوتر واقعی یاد می‌شود و اولین الگوریتمی بود که برای یک کامپیوتر واقعی نوشته شده بود.

Ada Lovelace به عنوان اولین برنامه‌نویس تاریخ و پیشگام در رایانش مدرن و از آن مهم‌تر، اولین برنامه‌نویس زن جهان شناخته می‌شود. وی در تاریخ ۱۰ دسامبر سال ۱۸۱۵ میلادی در بریتانیا به دنیا آمد و در ۱۷ سالگی با Analytical Engine (ماشین تحلیلی) آشنا شد و در سال ۱۸۴۲ با مفهومی که امروزه آن را برنامه‌نویسی کامپیوتری می‌نامیم، درگیر شد.

 

 

ابداع اولین الگوریتم جهان

Ada Lovelace یادداشت‌ها و مطالعات پیچیدهٔ Charles Babbage دربارهٔ ماشین تحلیلی را از فرانسه به انگلیسی ترجمه کرد و این مفهوم را تشریح نمود و این در حالی است که نه تنها وی این یادداشت‌ها را ترجمه کرد، بلکه برداشت و ایده‌های مبتکرانهٔ شخصی خود را دربارهٔ انجام محاسبات از طریق ماشین‌ها به آن‌ها افزود که همین یادداشت‌ها امروزه به عنوان اولین الگوریتم دنیا شناخته می‌شوند (نیاز به توضیح نیست که واژهٔ الگوریتم نیز از روی واژهٔ عربی الخوارزمی که برگرفته از نام دانشمند بزرگ ایرانی خوارزمی می‌باشد گرفته شده است.) همچنین وی یک نابغهٔ ریاضی بود و این ویژگی را از مادرش به ارث برده بود به طوری که چارلز ببیج به وی لقب جادوگر اعداد را داده بود.

 

 

 

کلمات کلیدی: اولین زن برنامه نویس _ الگریتمبرنامه نویسی چیستبرنامه نویسی اندروید _ خوارزمی _ جادوگر اعداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *