مشخصات پلی استیشن ۵، غول کنسول های سونی !

پلی استیشن ۵،اگر از طرفداران این بازی ها هستید و قصد خرید پلی استیشن ۵ را دارید در ادامه این مطلب همراه من باشید.

 

کنسول پلی استیشن ۴ از زمان عرضه‌اش تا به امروز (بیش از ۶ سال) خاطرات زیادی را برایمان ساخته است. کنسول فعلی سونی با قدرت سخت‌افزاری بالا و داشتن بازی‌های اختصاصی باکیفیت، بی‌تردید بهترین کنسول نسل هشتم بازی‌ های ویدیویی بوده است، اما در آینده نه‌چندان دور باید میدان را خالی کند تا غول بعدی سونی یعنی پی اس ۵ پا به عرصه صنعت بازی بگذارد. زمان عرضه پلی استیشن پنج با اما و اگر های زیادی همراه بود اما بالاخره لحظه‌ای که منتظر آن بودیم فرا رسید و از کنسول پلی استیشن ۵ رونمایی شد. اطلاعات زیادی نیز در کنار این رونمایی منتشر شد که البته اصلی‌ترین سوال یعنی قیمت کنسول پلی استیشن ۵ هنوز مشخص نشده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اطلاعات رسمی منتشر شده از کنسول پلی استیشن ۵ بپردازیم.

همه چیز درباره مشخصات پلی استیشن ۵

 

 

مدت زیادی از معرفی سخت‌افزار رسمی کنسول پلی استیشن ۵ توسط سونی نمی‌گذرد. قدرت پردازش گرافیکی این کنسول برابر با ۱۰٫۲۸ ترافلاپس است. اگر خیلی با واژه ترافلاپس آشنایی ندارید، لازم نیست خودتان را درگیر آن کنید؛ همین قدر بدانید که PS5 در مقایسه با کنسول قبلی سونی یعنی پلی استیشن ۴ حدود ۵٫۵ برابر قدرتمندتر است. طبیعتاً می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در نسل بعد، بازی‌ها از نظر گرافیکی به همین نسبت کیفیت بهتری داشته باشند. اما میزان ترافلاپس یک کنسول تنها یک معیار کلی است. قطعات مختلف کنسول مانند پردازنده اصلی، رم و حافظه ذخیره‌سازی باید بهترین عملکرد را داشته باشند تا یک کنسول بتواند بازی‌ها را به خوبی پردازش کند و به اجرا درآورد. با بررسی قطعات داخلی پلی استیشن ۵ می‌توانیم به طور حدودی قیمت تمام شده این کنسول را محاسبه کنیم.

 

طبق اعلام مارک سرنی، کنسول PS5 از یک پردازنده AMD که براساس نسل سوم رایزن طراحی شده و هشت هسته هفت نانومتری Zen 2 دارد، پستیبانی می‌کند. همچنین این کنسول قابلیت اجرای بازی‌ها باکیفیت ۸K را دارد که البته برای بهره‌مندی از این ویژگی، باید تلویزیون یا نمایشگر پیشرفته‌ای هم داشته باشید. PS5 از یک کارت گرافیک رادئون Navi استفاده می‌کند که کاملا شخصی‌سازی شده و قابلیت پشتیبانی از Ray Tracing را دارد. این ویژگی مربوط به رندر تصاویر است و با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی، باعث می‌شود تا خروجی نمایش داده شده، بسیار طبیعی به نظر برسد. احتمالا پشتیبانی کنسول‌های نسل بعد از Ray Tracing باعث می‌شود تا در بازی‌های آینده شاهد جلوه‌های گرافیکی نزدیک به واقعیت باشیم.

بطور خلاصه، مشخصات سخت افزاری کنسول پلی استیشن ۵ بدین شرح است:

  • پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر ۳٫۵ GHz
  • پردازنده گرافیکی (GPU): پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2، قدرت ۱۰٫۲۸ ترافلاپس و ۳۶ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر ۲٫۲۳ گیگاهرتز
  • حافظه: ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 و ۲۵۶ بیتی
  • پهنای حافظه: ۴۴۸ GB/s
  • فضای ذخیره‌سازی داخلی: ۸۲۵ گیگابایت SSD شخصی‌سازی شده
  • فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقا: درگاه SSD از نوع NVMe
  • پشتیبانی از هارد اکسترنال USB
  • درایو نوری: درایور بلوری ۴K UHD

 

پلی استیشن ۵ در بخش صوتی نیز پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت. طبق اعلام سرنی، PS5 با کمک پردازنده AMD می‌تواند صدایی کاملا سه‌بعدی را ارائه دهد. همچنین این کنسول دارای هارد دیسک SSD است که باعث می‌شود سرعت لود شدن بازی‌ها بسیار کمتر شود. مارک سرنی برای نشان دادن این موضوع، بازی Spider-Man را مثال زد که لود آن روی کنسول پلی‌استیشن ۴ حدود ۱۵ ثانیه طول می‌کشد، اما این زمان روی پلی استیشن ۵ تنها ۰٫۸ ثانیه است. البته وجود هارد SSD فقط مربوط به سرعت لود بازی‌ها نیست، بلکه روی اجرای روان‌تر آنها نیز در PS5 تاثیرگذار خواهد بود.

 

دسته پلی استیشن ۵ چند روز پیش بطور رسمی معرفی شد. این کنترلر که برخلاف نسخه‌های قبلی DualSense نام دارد، در رنگ سفید منتشر شد. از نظر محل قرارگیری دکمه‌ها و کلیدهای اصلی، تغییر خاصی روی نداده است. صفحه تاچ پد کنترل کمی عریض‌تر شده و به گوشه‌ها متمایل شده است. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تغییر دسته، محل قرار دادن دست‌ها و تغییر قسمت پایینی آن است که طراحی DualSense را بسیار شبیه به کنترل ایکس باکس کرده. همین قضیه تا حدی دست‌مایه طنز و شوخی در فضای مجازی شده است. تنها همین یک رنگ سفید بطور رسمی توسط سونی معرفی شده و طرح‌های مشکی رنگ درواقع طراحی طرفداران است.

گروه نرم افزاری انفورماتیک شایانیت 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *