چرا باید تدارکات خود را باز سازی کنیم؟

مديريت فرآيند تداركات به عنوان يكی از فرآيندهای زنجيره تأمين با هدف کسب كالا يا خدمات مورد نياز با كمترين هزينه و در بهترين شرايط زمانی، مكانی، كمی و كيفی جايگاه ويژه‌ای در مديريت كسب و كار دارد. در یک نگاه كلی، فرآيند تداركات از مرحله شناسايی نيازمندی‌ها تا دريافت خدمات يا كالا‌ی خريداری شده برای رفع نيازمندی را شامل می‌شود. به دليل ارتباطی كه بين اين فرآيند و ديگر فرآيندهای زنجيره تأمين وجود دارد، هرگونه بهبود در آن می‌تواند بر عملكرد كسب و كار و حتی كل زنجيره تأثير بگذارد. در هر فرآيند تداركات سه جزء اصلي وجود دارد كه عبارت است از خريدار، فروشنده و موجوديت مورد معامله كه هر يک از آنها دارای ويژگی‌هايی هستند و به نحوی در تصميمات ظاهر می‌شوند.

اينترنت فرصت‌های بسياری را برای بهبود فعاليت‌های زنجيره تأمين به خصوص در حوزه تدارک فراهم كرده است. يكی از اين زمينه‌های نوظهور، تداركات الكترونيكی است. با استفاده از راه‌حل‌های ارائه شده در زمينه تداركات الكترونيكی می‌توان فعاليت‌های تدارک را در طول زنجيره يكپارچه كرد. تداركات الكترونيكی با استفاده از تكنولوژی اينترنت فعاليت خريد و تأمين را در سازمان‌ها مكانيزه می‌كند. با توجه به اين كه بسياری از سازمان‏ها درصدد كاهش هزينه‌های ستادی و مديريتی خود بوده و علاقمند به #مدیریت جريان نقدي به نحو مطلوب‌تری هستند، سيستم‌های تداركات الكترونيكی می‏‌توانند به عنوان يک ابزار كارا و مؤثر در اين زمينه مطرح شوند. تداركات تهيه و خريد اقلام و تجهيزات مورد نياز است و می‌تواند موارد انتخاب تأمين‌كننده، ثبت و بررسی نيازها و درخواست‌های خريد، تأييد سفارشات، پردازش سفارش خريد، اقدام برای به اجرا گذاردن سفارش‏ها، هماهنگی پرداخت قيمت اقلام، بارگيری و دريافت اقلام را شامل شود.

تدارکات الکترونیکی‌ اساساً یک سیستم کاربردی خرید و تدارک مبتنی بر اینترنت / اینترانت یا سرویس میزبانی است که جریان خرید شرکای تجاری را آسان ساخته، بهره‌وری تجارت را از طریق زنجیره تأمین بالا برده و توانایی‌های استراتژیک تجارت الکترونیکی را در دنیای اینترنت فراهم می‌سازد. به عنوان جمع‌بندی سيستم‌های تداركات الكترونيكی به‌طور معمول كاملاً مبتني بر وب بوده و از طريق اينترنت كنترل و هدايت مي‌شوند و كاملاً خودكار هستند. اين سيستم‌ها جريان تأمين كالا و خدمات را بين تأمين‌كننده و خريدار كاملاً يكپارچه مي‌كنند. ارائه اطلاعات به موقع و مفيد در راستای افزايش اثربخشی تصميمات خريد نيز از ديگر مزاياي اين سيستم‌ها است.

اهداف و مزايای تدارکات الکترونیکی

نتایج تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که با پیاده‌سازی تدارکات الکترونیکی، هر دو سمت درگیر در معاملات، سود بالاتری را کسب كرده و فعالیت‌های مرتبط با سازمان‌ها و دولت، كارآ و مؤثرتر انجام خواهد شد. در ادامه به صورت جمع‌بندی شده اهداف و مزایای سیستم‏‌های تدارکات الکترونیکی در موارد زیرعنوان می‌شود

 

 

 

کلید واژگان: شایانیت _ مدیریت کسب و کار _ تجارت الکترونیک _ نرم افزارهای مدیریتی _ تدارکات الکترونیکی _ بهبود فرآیندهای زنجیره تامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *