اینترنت اشیاء IOT (Internet Of Things)

اینترنت اشیا متشکل از ابزارها و دستگاه‌های هوشمندی است که با یکدیگر اتصال برقرار کرده و اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند. در واقع IOT سیستمی است که خودش به تنهایی شبکه نیست و از طریق اینترنت، وظیفه‌ی شبکه کردن مردم، اشیاء، برنامه‌های کاربردی و داده‌ها را بر عهده گرفته است. وقتی IOT این ۴ گروه را از طریق اینترنت شبکه کند، می‌توانیم از راه دور خدمات یکپارچه‌ای را کنترل و نظارت کنیم.

این تکنولوژی قابلیت بسیاری زیادی به خصوص در ردیابی و پیگیری امور دارد. با استفاده از اینترنت اشیا امکان نظارت بر همه بخش‌های یک کسب و کار به وجود می‌آید. اهمیت این نوع از نظارت در این است که عموما توسط سیستم‌های هوشمند انجام می‌شود. به این ترتیب این سیستم‌ها ضمن افزایش امنیت در یک کسب و کار، به کاهش قابل توجه هزینه‌ها، از جمله هزینه‌های نظارتی کمک می‌کنند.کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کارهای آینده بسیار زیاد بوده و تقریبا همه جوانب مختلف آن را پوشش می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود توجه مدیریت از مسائل پیش پا افتاده و ابتدایی به مسائل مهم‌تری جلب شود که نیاز به مدیریت انسانی دارند. باقی امور توسط سیستم‌های هوشمند رتق و فتق می‌شوند.

در اینجا باید بگوییم که از نظر رشد، در هر ثانیه ۱۲۷ دستگاه جدید به اینترنت متصل می‌شوند و پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۲۵ تعداد ۷۵ میلیارد شیء را به هم شبکه می‌کند؛ بیشتر از چندین برابر جمعیت زمین.

خدمات اصلی IOT و خدمات پیشرفته‌ی IOT

سیستم اینترنت اشیاء بسته به اهداف ما می‌تواند بسیاری از کارهای گوناگون را انجام دهد، بنابراین قبل از استفاده از این سیستم، ابتدا باید نوع نیاز را با تحقیقات جامع مشخص کرد. مثلا در یک شهر، شهردار تصمیم گرفته تا بر روی کنتورهای برق خانه‌ها سنسور نصب کند که این سنسورها ماهانه مقدار مصرف مشترک را برای شرکت برق ارسال و قبض مصرفی مشترک رو حساب کند.

IOT نهایتا داده‌های خام را به جایی که این داده‌ها پردازش شوند منتقل خواهد کرد (مثلا در مثال بالا سنسورها مستقیما اطلاعات را به اداره‌ی برق نمی‌فرستند)، در واقع این داده‌ها باید در یک سری مراکز دیتا، پشتیبانی و پردازش و بعد مجدد به شرکت برق ارسال شوند. این مراکز عظیم را اصطلاحا Cloud Computing می‌گویند. در Cloud Computing یا (رایانش ابری)، چون حجم اطلاعات بسیار زیاد است، نیاز به یک سری الگوریتم‌های خاص برای پردازش داده‌ها داریم، این الگوریتم‌ها را اصطلاحا Big Bata  می‌گویند.

 

تاثیرات IOT در دنیای امروزی همانطور که گفتیم روی ۴ اصل بسیار مهم است

  • روی انسان‌ها:

کنترل و نظارت بیشتر اشیاء و قدرتمندی افراد. مثلا در شهر تهران از طریق IOT دوربین‌های نظارتی بسیاری را در سطح شهر قرار داده‌اند تا اطلاعات دوربین‌ها را به مراکز مربوطه بفرستند و شهر را به کلی مدیریت کنند (شهر هوشمند). یا صنعت مراقبت‌های بهداشتی کاملاً تحت تأثیر تکنولوژی اینترنت اشیاء قرار گرفته است و این حقیقتی است که با آمارو ارقام واقعی تأیید شده است. در سال ۲۰۱۴ ارزش این بازار ۶۰ میلیارد دلار بوده است در حالیکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ ارزش این بازار به ۱۳۶ میلیارد دلار برسد. ما تأثیر شگرف اینترنت اشیاء را در همه حوزه‌های مراقبت‌های پزشکی خواهیم دید – از تشخیص بیماری، اندازه‌گیری و نظارت گرفته تا جراحی و مراقبت از بیمار. این بدان معنی است که دیگر دستگاه‌هایی مانند مچ‌بندهای بلوتوثی اندازه‌گیری فشارخون و اپلیکیشن‌های ردیابی علائم بیماری یک امر عادی خواهد بود. سیستم ثبت معاینات پزشکی

 

  • پردازش‌ها:

کاربران با ماشین‌ها به راحتی و بی‌درنگ ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع در اینجا منظور از ماشین‌ها همان ربات‌ها و یا نرم افزارهای هوشمند هستند. مثلا در بازار بورس مالی دنیا، ربات‌هایی در قالب برنامه بنام (ALGO) داریم. کاری که این ربات‌ها انجام می‌دهند این است که نرخ ارز را تعیین می‌کنند (ارزش پول کشورها). همچنین دستگاه‌های هوشمندی مثل الکسا، سیری و… که eMarketer  پیش‌بینی می‌کند که تعداد کاربران این دستیارها فقط در ایالات متحده به ۷۶٫۵ میلیون نفر خواهد رسید.  سیستم‌های کنترل تردد

  • روی داده‌ها:

چون مرتبا سنسورها در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند، جمع‌آوری داده‌هایی مثل توییت‌ها و تحلیل آن‌ها باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری صورت بگیرد. داده‌های جمع‌آوری شده از ۱۶۰۰ پروژه اینترنت اشیاء در سراسر جهان نشان می‌دهد که برای اکثریت این سازمان‌ها (۵۴٪) از آن‌ها، کاهش هزینه‌ها اصلی‌ترین عامل روی آوردن به این فناوری بوده است. بزرگترین عامل افزایش سرمایه گذاری در صنعت اینترنت اشیاء نیز، کاهش هزینه‌ها می‌باشد. نرم افزار محاسبه قیمت تمام شده

 

  • اشیاء:

خب طبیعی است که کنترل بر روی اشیاء بیشتر خواهد بود و به ویژه اشیایی که در حرکت هستند ارزش بیشتری دارند. انتظار می‌رود آمریکای شمالی تا سال ۲۰۳۵ صاحب ۲۹ % ناوگان اتومبیل‌های خودران جهان باشد. فناوری‌های مرتبط با تولید اتومبیل‌های کاملاً خودران در حال آزمایش‌های دقیق و موفقیت‌های بیشتر است و انتظار می‌رود بزودی شاهد حضور این خودروها در بازار خواهیم بود. با اینکه موسسه گارتنر (Gartner) پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۱ فقط ۱% از حمل و نقل‌های جاده‌ای توسط کامیون‌های خودران انجام خواهد شد، ولی از سویی دیگر نیز می‌گوید که ما تا سال ۲۰۲۵ شاهد جهش اندازه بازار اتومبیل‌های نیمه خودران در بازار جهانی به عدد ۳۶ میلیارد دلار خواهیم بود و نهایتاً اتومبیل‌های کاملاً خودران تا سال ۲۰۳۵ به بازار خواهند آمد: ۲۹% آمریکای شمالی، ۲۴% چین و اروپای غربی ۲۰%.

مدیریت دارایی‌ها در هر شرکتی که کارمندان با ابزارهای خودشان کار نمی‌کنند، ممکن است به یک مسئله جدی تبدیل شود. استفاده از لپ‌تاپ و سیستم‌های کامپیوتر شرکتی، تلفن و ابزارهای دیگری مثل پروژکتورها، نیازمند پیگیری شرایط تمام آنها در داخل یک پایگاه داده است. چه ابزاری دست چه کسی است؟ چه زمانی آن را تحویل گرفته؟ حالا این ابزار کجا است؟ گاهی برای جواب این پرسش‌ها چند روز یا بیشتر زمان لازم است. این در حالی است که با استفاده از قابلیت‌های پیگیری اینترنت اشیا، هر وقت که بخواهید می‌توانید بفهمید ابزارهای شما کجا هستند و چه شرایطی دارند. مدیریت هوشمند جانمایی محصولات در انبار محصول

 

کلید واژه: اینترنت اشیاIOT  – رایانش ابری –  Cloud ComputingBig Bataشایانیت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *