چندرسانه ای یا مولتی مدیا (Multimedia) چیست؟

چند رسانه ای یا مولتی مدیا (Multimedia) و به عبارت دیگر “مالتی مدیا”، محتوایی است که از ترکیب اشکال گوناگون محتوا، نظیر متن، صوت، تصاویر، تصاویر متحرک، ویدئو و محتوای تعاملی استفاده میکند. مفهوم چند رسانه ای با رسانه که میتواند یک متن نمایش داده شده در رایانه های ابتدایی یا اشکال سنتی چاپ شده یا مواد ساخته شده با دست باشد، متمایز است.

چند رسانه ای قادر است ضبط، پخش یا نمایش داده شود، با دستگاه های پردازش محتوای اطلاعات همچون دستگاه های کامپیوتری و الکترونیکی، تعامل داشته یا به آن ها دسترسی داشته باشد، همچنین می تواند بخشی از یک اجرای زنده نیز محسوب شود. دستگاه های چند رسانه ای به سیستم های رسانه ای الکترونیکی اطلاق می شوند که به منظور ذخیره و تجربه کردن محتوای چند رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. مفهوم چند رسانه ای، متفاوت از ترکیب چند رسانه در هنرهای زیبا می باشد؛ به طور مثال، به دلیل داشتن صدا طیف وسیع تری دارد. در سال های نخست چند رسانه ای، واژه “رسانه غنی” معادل با “چند رسانه ای تعاملی” بود و “ابر رسانه”، کاربردی از چند رسانه ای محسوب می شد.

مشخصه های اصلی چند رسانه ای

نمایش چند رسانه ای می تواند توسط یک فرد بر روی صحنه مشاهده شده، منتقل شده یا به صورت محلی با یک دستگاه پخش رسانه ای پخش شود. داده پراکنی می تواند شامل یک اجرای چند رسانه ای ضبط شده یا زنده باشد. داده پراکنی و ضبط می توانند به صورت فناوری رسانه ای الکترونیکی آنالوگ یا دیجیتال باشند. چند رسانه ای آنلاین دیجیتال می تواند دانلود شده و یا به طور همزمان پخش شود. پخش چند رسانه ای می تواند به صورت زنده و یا بر حسب تقاضا انجام شود.

بازی ها و شبیه سازی های چند رسانه ای می توانند در یک محیط فیزیکی با جلوه های ویژه، با چندین کاربر در یک شبکه آنلاین یا به طور محلی با یک کامپیوتر آفلاین، سیستم بازی یا شبیه ساز به کار گرفته شوند.

اشکال مختلف چندرسانه ای های فنی یا دیجیتالی می توانند به منظور ارتقاء تجربه کاربران مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان مثال در راستای تسهیل و تسریع انتقال اطلاعات. یا در سرگرمی و هنر، به منظور بهبود تجربه روزمره کاربران.

با ترکیب چندین شکل از محتوای رسانه ای میتوان به سطوح پیشرفته تعاملی دست یافت. چندرسانه ای آنلاین که به صورت فزاینده ای، شیء گرا و داده محور شده است امکان ایجاد نوآوری با مشارکت کاربر نهایی و شخصی سازی اشکال مختلف محتوا را فراهم می سازد. اشکال متعدد محتوا و مفاهیم بر روی وب سایت ها همچون گالری های عکس حاوی تصویر و متن که توسط کاربران به روز رسانی می شوند، نمونه هایی از این دست هستند. همچنین شبیه سازی هایی که دارای رخدادها، تصاویر، انیمیشن ها یا ویدئوهای قابل اصلاح بوده و امکان تغییر “تجریه” چند رسانه ای را بدون نیاز به برنامه نویسی مجدد فراهم می سازند. علاوه بر دیدن و شنیدن، تکنولوژی لمسی امکان حس کردن اشیاء مجازی را میسر می کند. فناوری در حال ظهور که در بردارنده تصوراتی از مزه و بو است نیز می تواند تجربه چند رسانه ای را ارتقاء دهد.

دسته بندی چند رسانه ای

چندرسانه ای را میتوان به دو دسته کلی خطی و غیرخطی تقسیم کرد:

  • مفاهیم فعال خطی که اغلب بدون هیچگونه کنترلی بر روی بیننده به پیش می روند، مانند یک اجرای سینمایی
  • مفاهیم غیرخطی که کنترل مخاطب را بصورت تعاملی انجام می دهند، مانند یک بازی ویدئویی یا خودآموز مبتنی بر رایانه. ابر رسانه، یک نمونه از محتوای غیرخطی می باشد.

کاربردهای چند رسانه ای

تبلیغات، هنر، آموزش، سرگرمی مهندسی، پزشکی، ریاضیات، تجارت، تحقیقات علمی و تجسم فضایی از جمله کاربردهای متعددی چندرسانه ای هستند. مثال های متعددی در ادامه آورده شده اند:

صنایع خلاق

صنایع خلاق، از چند رسانه ای برای اهداف مختلفی از جمله هنرهای زیبا، سرگرمی، هنر تجاری، روزنامه نگاری، رسانه و خدمات نرم افزاری برای صنایعی که در ادامه عنوان شده اند استفاده می کنند. یک طراح چند رسانه ای میتواند طیفی از این موارد را در حرفه خود پوشش دهد. نیاز به صنایع خلاق میتواند مباحث فنی، تحلیلی و خلاقانه را در بر گیرد.

کاربردهای تجاری مالتی مدیا

بسیاری از رسانه های جدید و قدیمی الکترونیکی که توسط هنرمندان تجاری و طراحان گرافیک بکار می روند چند رسانه ای هستند. نمایش های مهیجی بمنظور جلب توجه در تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از شرکت های ارائه دهنده خدمات خلاقانه، می توان نمایش های چند رسانه ای پیشرفته تری در مقایسه با نمایش اسلایدهای ساده برای فروش ایده ها یا آموزش زنده ارائه کرد و بدین ترتیب تجارت های مختلف و همچنین ارتباطات داخل شرکتی را توسعه داد. توسعه دهندگان چند رسانه های بازرگانی می توانند برای طراحی خدمات دولتی و سرویس های غیرانتفاعی نیز به کار گرفته شوند.

مهندسی

مهندسین نرم افزار می توانند از چند رسانه ای در شبیه سازی های رایانه ای برای تولید هر محتوایی از سرگرمی گرفته تا آموزش، همچون آموزش های ارتشی یا صنعتی استفاده کنند. رابط های نرم افزاری چند رسانه ای غالباً با همکاری متخصصین خلاق و مهندسین نرم افزار ساخته می شوند.

پزشکی

پزشکان می توانند با مشاهده یک عمل جراحی مجازی آموزش داده شوند یا نحوه تأثیر پذیری بدن انسان، تحت بیماری های منتشر شده از طریق ویروس ها و باکتری ها را شبیه سازی کرده و سپس روش هایی را برای جلوگیری از آنها ابداع نمایند. برنامه های چند رسانه ای همچون جراحی های مجازی نیز به پزشکان برای آموزش عملی کمک می کنند.

 

ارتباط با ما: ۰۵۱۴۲۶۱۶۲۸۳ _ ۰۹۱۵۰۶۲۰۰۶۴

توسعه انفورماتیک شایانیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *