مراحل طراحی وب سایت

آنچه در مقاله مراحل طراحی وب سایت آمده گلچینی از درس اول دوره “دانشگاه چگونگی طراحی” دِیو هولستون، “مدیریت یک پروژه طراحی وب از ابتدا تا انتها” می باشد.

در این دوره، دیو هولستون مراحل کلیدی طراحی وب سایت و تحقیق فرایند طراحی آنلاین و نیز ابراز و تکنیک های مدیریت پروژه را که می تواند برای مدیر بهره وری ایجاد کند آموزش می دهد. در پایان، شما توانایی تحویل وبسایتی که بطور استراتژیک روی جذب، درگیر سازی و تغییر نظر کاربران تمرکز دارد بدست می آورید.

به عنوان طراح، ما اغلب وب را به عنوان قاب های سیمی (wireframe)، سیستم های مدیریت محتوا و کد در نظر می گیریم. اما طراحان آگاه، می دانند که موفقیت طراحی وب سایت توسط کدزنی، ادغام با شبکه های اجتماعی یا جلوه های بصری خوب تعیین نمی شود. طراحی یک وب سایت موفق به یک استراتژیِ آنلاینِ دقیق متمرکز بر حصول اهداف سازمانی نیازمند است، که می تواند هرچیزی از جذب مخاطب برای خرید محصول گرفته تا آگاه کردن عموم نسبت به یک مسئله تا معرفی یک برند جدید به مخاطبین باشند.

هنگامی که درک درستی از چگونگی توسعه یک استراتژی آنلاین داشته باشید، به عنوان طراح ارشد یا رهبر پروژه، می توانید یکی از ارزشمندترین و تاثیرگذارترین اعضای تیم وب باشید. افراد زیادی هستند که می تواند کدنویسی کنند و درباره طراحی و ریزه کاری های سایت نظر دهند، اما افراد اندکی هستند که استعدادها و ابزار مورد نیاز برای ساخت وبسایتی که یک سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری کند، در اختیار داشته باشند. این دوره برای شما ابزار اساسی مورد نیاز جهت رهبری یک پروژه موفق طراحی وب سایت را تامین می کند. به جای تمرکز بر HTML، CSS یا برنامه نویسی، بر استراتژی ها، عناصر طراحی و محتوای کلیدی که در ساخت استراتژیک وب حضور دارند تمرکز می کنیم.

۸ مرحله فرایند طراحی وب سایت

فرایند طراحی وب بی شباهت به سایر فرایندهای ارتباطی نیست. اگر با ساخت یک نویسه خلاقانه، یک طرح روابط عمومی، یک طرح ارتباطی یا یک محصول جدید آشنایی داشته باشید، این مراحل بسیار آشنا به نظر می رسند. مراحل فرایند طراحی وب شامل گام های زیر است:

۱٫ تعریف پروژه

سازمان ها نیاز دارند که موضع گیری های خود را در مورد مسائل به سهامداران مخابره کنند و مخاطبین را از محصولات و خدمات خود آگاه سازند. بسیاری از اوقات نیاز مخابره ای، مثل یک وبسایت، با تغییر جهت استراتژیک یا یک پیشنهاد جدید ایجاد می شود. شناسایی اهداف وجود سایت و چیزی که قرار است به آن دست یابد، اولین گام در فرایند است. اهداف و ماموریت هایی که در آغاز پروژه شناخته می شوند، تمام تصمیمات آینده را مشخص می کنند؛ از ساختار سایت و عٌرف های نام گذاری مورد استفاده در راهبری سایت (navigation) گرفته تا طراحی بصری سایت. اولین گام در فرایند تعریف، مصاحبه با سهامداران سازمان برای شناسایی اهداف استراتژیک سایت، فهم نیازهای کلیدی مخاطب و شناسایی رقبای اصلی است. هدف از گام تعریف، شناسایی سه پیامد اندازه پذیرِ کلیدی است که بطور مستقیم با اهداف استراتژیک سازمان مرتبط هستند. چالش این گام، محدود سازی تعداد اهداف است. بیشتر سازمان ها اهدافی بیشتر از ظرفیت خود دارند، و هر دپارتمان باور دارد که هدف خود مهم ترین هدف است. توانایی تمرکز بر اهداف سازمانی، توسعه سایت  را ساده تر و محصول نهایی را موثرتر می کند.

هنگامی که جمع آوری تمام اطلاعات و ارزیابی ها از مصاحبه با سهامداران کامل شد، باید در نویسه (پرونده) پروژه با قالب مناسب گردآوری شوند. این نویسه شامل عناصر زیر است.

  • خلاصه پروژه: دورنمایی کلی از پروژه، پیش زمینه سازمانی، محیطی که سازمان در آن قرار دارد، افرادی که سازمان به آن ها خدمت رسانی می کند و ارزش یکتایی که برای مخاطبین خود فراهم می کند.
  • اهداف: دو یا سه هدف صریح و اندازه پذیری که سایت باید به آنها دست یابد چه هستند؟ اهدافِ صریح به تیم این قابلیت را می دهد تا بر چیزی که بیشترین اثر را دارد تمرکز کند و سازمان را جلو ببرد.
  • مخاطبین هدف: چه کسی به سازمان کمک می کند که به اهداف بیان شده خود برسد؟ بیشتر سازمان ها با چندین سازمان طرف هستند (از قبیل مشتریان، افراد ذی نفع، مخاطبین درونی، تامین کننگان، شٌرکا، سهامداران و یا موسسات دولتی). پروفایل های مخاطبی شامل نمودارهای آماری، نمودارهای روانی، برداشت های ذهنی از برند، نیاز مخاطب، اهداف آنلاین و کارهایی که بطور معمول انجام می شوند است.
  • پیام ها: پیام های کلیدی که مخاطبین را جذب می کنند و به آن ها برای تعامل با سازمان انگیزه می دهد چه هستند؟ پیام های کلیدی برند که به تمایز سازمان از همتایان خود کمک می کنند چه هستند؟
  • رقابت: سازمان های رقیب که پیشنهادهای مشابهی برای مخاطبین شما دارند چه کسانی هستند؟ دورنمایی از وب سایت سازمان های رقیب، از جمله برندیگ بصری، پیام دهی، راهبری، فراخوان های عمل و تمایزدهنده های کلیدی تهیه کنید.

۲٫ محدوده پروژه

تعریف قلمرو پروژه گامی حیاتی است. با ایجاد یک محدوده ی پروژه که دورنمایی از فعالیت های صریح و قابل حصول در کنار خطوط زمانی صریح ارائه می دهد، شما قادر خواهید بود به طور واضح انتظارات مشتریان خود را تعیین کنید. یکی از رایج ترین راه های ردیابی پروژه های وب از طریق گانت چارت (Gantt chart) است. گانت چارت نه تنها دورنمایی از فعالیت های اصلی بلکه کارهای مرتبط با هر فعالیت و تاریخ های شروع و پایان را ارائه می دهد. گانت چارت مرجعی بصری برای تیم است، که سیر زمانی هر گام و وابستگی های میان گام ها را نشان می دهد. گانت چارت همچنین حسابرسی را میان تیم وب و مشتری (که می تواند یک مشتری بیرونی یا حتی رییس شما باشد) ایجاد می کند، و باعث می شود مشتری و تیم بدانند که برنامه تحویل پروژه به رسیدن همه افراد به اهدافشان بستگی دارد؛ اگر فردی یک روز تاخیر کند، برنامه یک روز عقب می افتد.

۳٫ نمونه سازی و معماری سایت (Wireframes and Site Architecture)

معماری سایت شامل نقشه سایت و نمونه سازی صفحات است. ساخت نقشه سایت تضمین می کند که تمام صفحات کلیدی در طراحی وب سایت درنظر گرفته شده اند، ارتباط آن ها را با یکدیگر نشان می دهد و تعریف می کند که راهبری کلی در سایت چه ساختاری باید داشته باشد. نمونه سازی صفحات نمایشی با جزییات از محتوایی که در هر صفحه نمایان می شود ارائه می دهند. گرچه آن ها عناصر واقعی طراحی را نشان نمی دهند، اما راهنمایی را برای تعریف سلسله مراتب محتوا در صفحه ایجاد می کنند.

۴٫ طراحی بصری (Visual Design)

هنگامی که طرح اولیه سایت از طریق ایجاد نقشه و قاب های سیمی تعریف شود، گام بعد ساخت یک استایل (سبک) بصری است. استایل بصریِ کلی احتمالاً توسط برند تصویری سازمان تعیین می شود؛ هدف این است که وب با تمام  اَشکال ارتباطی دیگر سازمان متصل باشد. برند سازمان در این قسمت از فرایند نقشی مهم ایفا می کند، زیرا طراحان می خواهند ایده های مفهومی و کلیدی برند را بطور بصری، در قالب طرح منتقل کنند.

۵٫ توسعه سایت (Site Development)

با تایید شدن طرح ها، وقت جزییات بخشیدن به طرح صفحات، توسعه محتوای جدید و بازتعریف محتوای قدیمی، ساخت ویدیو، اسلایدشو، پادکست و سایر رسانه هایی که در سایت ظاهر می شوند و نیز شروع به  ساخت HTML و CSS سایت فرا می رسد.

۶٫ آزمایش سایت (Site Testing)

قبل از عرضه (لانچ)، سایت روی یک سرور تولید قرار می گیرد که فقط مخاطبین درونی و افرادی که شما لینک سایت را در اختیارشان قرار می دهید می توانند سایت را ببینند. آزمایش سایت حیاتی است زیرا مسائل اجتناب ناپذیری هستند که پیش از عرضه سایت باید حل شوند. هیچ چیز مثل سایتی که عملکرد مناسبی ندارد یا اشتباهات املایی یا عناصر طراحی خراب دارد، برند را تضعییف نمی کند. در این مرحله سایت باید روی چندین مرورگر (فایرفاکس، سفری، اینترنت اکسپلورر)  و چندین دستگاه (لپتاپ، تبلت و موبایل) بررسی شود تا مشخص شود خرابی چه جاهایی اتفاق می افتد.

۷٫ عرضه (Launch)

روز بزرگ فرا رسید. سایت را آزمایش کردید، سهامداران آن را بررسی کردند و رضایت خود را اعلام کردند، و اکنون آماده عرضه هستید. اما هنگامی که سایت عرضه شود، پروژه هنوز تمام نشده – باید آماده بازخورد کاربرانی که با این سایت جدید تطابق پیدا می کنند باشید. انتظار ایجاد تغییرات فوری در سایت را داشته باشید، از جمله درست کردن لینک های خراب، ویرایش کپی و ایجاد تنظیمات. وب یک رسانه سیال است که به طور روزانه، اگر نگوییم ساعتی، تغییر می کند- تغییر اجتناب ناپذیر است.

۸٫ نگهداری سایت

بهتره اینطور بگیم که وبسایت ها موجوداتی زنده هستند که نفس می کشند و نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. به روزرسانی محتوا، ایجاد تغییر در پشت خط و درست کردن لینک های خراب، همه جزو کارهای روزانه هستند. تمام این مراحل برای فرایتد طراحی وب حیاتی هستند. اما رشته ای که در تمام فرایند دنبال می شود استراتژی است: خواسته رسیدن به یک هدف، پیش بردن سازمان، ارائه پیشنهاد در یک محیط رقابتی. بیاید نگاهی بندازیم به اینکه استراژی چه چیزی است، چگونه فرمول بندی می شود و چگونه به وب منتقل می شود.

 

ارتباط با ما: ۰۵۱۴۲۶۱۶۲۸۳ _ ۰۹۱۵۰۶۲۰۰۶۴

توسعه انفورماتیک شایانیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *